Jdi na obsah Jdi na menu
 


Když bolí nohy

5. 7. 2008

viz náš partner http://www.ortopedica.cz/

Unavené nohy s otoky jsou převážně výsledkem nedostatečného oběhu krve v dolních končetinách v důsledku nedostatečného pohybu. Únava nohou se projevuje většinou v odpoledních hodinách. Nohy ztěžknou, boty jako byly malé, po vyzutí se dostaví úleva. Později se únava dostavuje již kolem poledne a když ponecháme tento stav i nadále, dostaví se současně s únavou i bolest. Dbejte proto o aktivní pohyb, který co nejméně zatěžuje klouby, jako chůze, plavání a jízda na kole. Běh jako druh pohybu nevyhovuje každému. Nejpřirozenější je chůze, kdy se svalstvo napíná a působí jako pumpa pro dobrý oběh krve, pro dobrý návrat žilní krve nahoru směrem k srdci. Pravidelné svižné procházky působí na nohy blahodárně. Klouby se tak dobře rozhýbou při minimální zátěži. Procházky také přispívají k odnaučení kouření a zlepšují vitální kapacitu plic. Značný užitek mají procházky se speciálními turistickými hůlkami podobné lyžařským, takzvaná severská chůze (nordic walking). Při takové chůzi se aktivně zapojují i ruce. V nerovném terénu usnadňují pohyb i udržování rovnováhy. Do pohybu se zapojuje 90% všech svalů v těle, zvyšuje se pohyblivost páteře a pomocí hůlek jsou odlehčeny klouby dolních končetin. Spaluje se až o 40% kalorií více, než při chůzi bez hůlek. Pro vaše celkové pohodlí, a dokonce i zdraví je velmi důležitá zdravotně nezávadná obuv. Ve zdravé obuvi by měla být měkká tři místa:

 ·       Místo pro klenbu

 ·       Přední část boty

 ·       Pata

 Při koupi proto nespěchejte. Nechte si nohy změřit. Buďte trpěliví. Nepodléhejte módě a nezaměřujte se jen na to, jak obuv vypadá. Nejkvalitnější prodejny obuvi používají pro určení velikosti nohy Brannockův přístroj. Jeho pomocí můžeme zjistit tři základní rozměry: celkovou délku chodidla, vzdálenost od paty k druhému kloubu palce a šířku chodidla v této úrovni. Každá noha má samozřejmě svůj vlastní tvar a objem a často i nestejnou délku. Právě proto si boty zkoušíme ještě před tím, než je koupíme. Při měření nohy si popotáhněte ponožku nebo punčochu dopředu, aby prsty nebyly ohnuté. Nezjistili byste totiž přesnou velikost. Při měření si vždy stoupněte. Velikost chodidla je totiž menší když sedíme, než když stojíme. Na chodidlo má vliv také takzvaná funkční velikost, to je velikost chodidla při pohybu. Také a vlhkost a teplota může zvětšit objem chodidla až o 5%. , Obuv kupujeme vždy odpoledne nebo večer, kdy jsou nohy největší. Boty si zkoušejte při chůzi a raději obě, ne pouze jednu. Obuv by neměla být příliš těsná ani příliš volná. Pokud se vám boty líbí, ale trochu tlačí, neberte je, jinak si třením zaděláváte na otlaky a mozoly, zarostlý nehet nebo vbočený palec a také na bolestivá kuří oka. Nevěřte prodavači, že se boty roztáhnou. Často je to jen obchodnický trik. Kuří oko (lat. „clavus“ hřebík), je obzvláště bolestivé, protože má tvrdé špičaté jádro, které proniká do hloubky škáry a tlačí na citová tělíska jimiž jsou zakončeny nervy. Tím vznikají bolesti jako kdyby se do kůže zarážel hřebík. Včasné odstranění kuřího oka, které dokáže i spolehlivý pedikér,  je důležité, protože kuří oko může způsobit hnisavý zánět, který může vyústit v píštěl a otravu krve. 

                    Jestliže chcete zjistit, kde vás boty tlačí, prohlédněte si některé ze svých starých, obnošených bot. Podívejte se dovnitř. Kde je bota nejvíce opotřebená? Často to bývá v patě a pod prvním palcovým kloubem. To znamená, že bota v některých místech neodpovídá vaší noze. Některé části boty jsou nadměrně opotřebované, kdežto jiné jsou prakticky nedotčené. Řešením jsou individuální nebo speciální ortopedické vložky vyrobené na míru podle vaší nohy. SPCN doporučuje pouze vložky z přírodních usňových materiálů, navržené podle otisku chodidla, schválené ortopedem ještě dříve než jdou do výroby. Takové vložky správně podepírají klenbu nohy, optimálně rozkládají zatížení váhy těla na celou plosku chodidla, pomáhají udržovat příčnou i podélnou klenbu a přispívají tak k odstranění nejen bolesti nohou, ale i bolestí páteře, dokonce i bolestí hlavy. Odborný asistent Centra prevence SPCN provádí snímání podkladů pro výrobu individuálních a speciálních ortopedických vložek a vyrobené pak předává klientům. Podklady se snímají na ortopedii v nemocnici Benešov a na ortopedii polikliniy Petrovice, v Ohmově ulici v Praze 4. Snahou je napodobit péči o nohu klienta podle příruček Tomáše Bati. Nad propracovaností jeho postupů péče o nohu a návazných pomůcek vyjadřují obdiv i lékaři ortopedi ještě dnes.

                   Pro pohodlí je důležité také šněrování. Obuv může mít různé typy šněrování. V případě nártového střihu jsou oba šněrovací dílce v nejnižším bodě šněrování sešité k sobě. Jestliže však máte mohutnější nohu, bude pro vás pohodlnější derbový střih, protože šněrovací dílce jsou umístěny po stranách i v nejnižším bodě šněrování. Proč je takový detail důležitý? Mnoho nebo dokonce většina problémů s patou je často přímým důsledkem toho, že obuv je v nártu příliš těsná, a tudíž tlačí patu proti patní části boty.

Jak je to s dámskými vysokými podpatky?

Podpatek je u dámské obuvi často klíčovou částí, která rozhoduje o tom, zda se žena bude cítit pohodlně, nebo ne. Kniha Professional Shoe Fitting říká, že ženy nosí vysoké podpatky ze tří základních důvodů: „ (1) Aby byly vyšší, (2) kvůli tomu, že vysoké podpatky jsou elegantní, a (3) protože ženské nohy v nich vypadají lépe, neboť vysoké podpatky zvýrazňují jejich linii.“ Hádanka. Je lepší často měnit výšku podpatků nebo je lepší si zvyknout na jednu výšku a tu již neměnit? Ženy mají v oblibě vysoké podpatky. Ty mohou měnit držení těla. Trup se nakloní dopředu, a má-li zůstat vzpřímený, je třeba více pokrčit kolena. Vysoké podpatky také vedou k tomu, že se stáhnou lýtkové svaly a jsou tedy výraznější. Ženy by si podpatky měly vybírat zvlášť pečlivě, protože výška podpatku určuje místo, kde těžiště těla protíná patu. Pokud těžiště prochází mimo podpatek, může to působit problémy. Proč? Podpatek se totiž může zvrtnout a následkem bývá ošklivý pád. Při změně výšky podpatku se změní těžiště, a než si nohy zvyknou na nové postavení, mohou bolet. Proto není dobré časté střídání výšky podpatků. Úzké špičaté boty na vysokých podpatcích jsou leda výbornou pomůckou pro zborcení přední části chodidla, zejména pokud je nosíme celý den, abychom byli "in". Čím větší váhu máme, tím může být zborcení rychlejší, protože váha těla se přenáší na přední část chodidla, kde deformuje prsty. Jedním z nejčastějších projevů zborcení je vbočený palec - hallux. Palec má tendenci tlačit na ostatní prsty nebo se přes ně dokonce překládá. Odstranit se to dá pouze dosti bolestivou operací, které by se dalo předejít nošením zdravé obuvi.  

Samostatnou kapitolu tvoří dětská obuv. Až 80% vad dětských nohou, jako například vbočený kotníček (chodidla do X - valgozita), vznikající nošením levné asijské dětské obuvi, které nesplňují parametry zdravé obuvi: neumožňují lehký ohyb přední části boty v místě ohybu prstů, nemají zpevněnou patu která při růstu udržuje nohu rovnou, nejsou dostatečně prodyšné, atd. 

Regenerační procvičování nohou dětí i dospělých, jako například krouživé pohyby v kloubech, úchopové cviky na prsty nohou nebo válcování masážního válečku ploskou nohy, přispívají k uvolnění napětí ve svalstvu, šlachách a vazech nohy a k dobré pohodě. Nohy milují vodu, proto od bolesti pomáhají vlažné koupele nohou. K dobrým preventivním návykům a odstranění únavy patří masáže nohou a pravidelné návštěvy pedikéra. Každopádně platí, že inteligentní obuvník je dobrodiním národa.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář