Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pozor na uzeniny !

23. 3. 2009

Co jsme možná nevěděli o uzeninách. Výčet potravin nevhodných z hlediska ochrany zdraví by byl bez uzenin neúplný. Kuchyňská sůl, dusitany, konzervační látky, aromatizující dehet… Není ani třeba blíže rozebírat účinky a podíl uzenin na vzniku nejrozmanitějších civilizačních nemocí. V Česku jsou velmi oblíbené, ačkoliv patří mezi potraviny, o jejichž škodlivosti dnes již nikdo nepochybuje. Kromě toho, že přispívají k obezitě a rakovině tlustého střeva, škodí také srdci. A to nejvíce kvůli vysokému obsahu škodlivých tuků, cholesterolu a kuchyňské soli. Nejméně škodlivá je šunka a šunkové výrobky. Obsahují nejméně tuku, avšak hodně kuchyňské soli. Sodík obsažený v kuchyňské soli vytěsňuje z organizmu draslík, který nás chrání například před vysokým krevním tlakem a infarkty (více "Zdravá sůl" v rubrice "Výrobky"). Extrémem v obsahu tuku jsou paštiky.

Podle zákona o potravinách musí masné výrobky obsahovat nejméně 50 procent masa. Zbytek většinou tvoří mouka a rostlinné tuky, většinou přidávané spolu se sójou, což zhoršuje tepelnou stabilitu mastných kyselin ve výrobku. Dále jsou tam některá "éčka" právě ze skupin solicích směsí a stabilizátorů chuti a barvy, které také k ochraně zdraví nikterak neslouží. A ještě se tam přidávají kořenící a konzervační směsi či zvýrazňovače chuti, které také mohou přispívat nejen ke zvyšování krevního tlaku, ale také mohou dráždit žaludek, vést ke vzniku žaludečních vředů a zvýšenému výskytu rakoviny tlustého střeva. V některých výrobcích se vyskytuje i vyšší obsah fosforu jako konzervační látky, na což naše tělo reaguje osteoporózou. Takto „obohacené“ výrobky mají většinou nejnižší povolený obsah masa. Potom jsou levné. Lidé je však kupují právě kvůli jejich nízké ceně. Při opékání horkým vzduchem pak mohou snadněji vznikat škodlivé látky. Katastrofou jsou laciné vuřty a špekáčky opékané na přímém ohni. Dochází tak k přímé oxidaci tuků a ke vzniku velmi nebezpečných volných radikálů ohrožujících zdraví. Zuhelnatělé kousky masa jsou zdrojem karcinogenních látek. Lékaři naprosto jasně prokázali, že uzením masa vznikají rakovinotvorné látky, a to i při průmyslovém uzení studeným průmyslovým kouřem.

Uzeniny dnes také obsahují mnohá již hotová jídla. Nahrazují v nich kvalitnější a dražší masa. Příkladem jsou špagety s masovou omáčkou, guláše atd. Čtěme proto velmi podrobně složení a datum spotřeby na obalu. Obecně lze konstatovat, že uzeniny nepatří dětem, a když, tak jen občas, a jen ty nejkvalitnější, jako kuřecí prsní šunka, avšak ne dušená, která obsahuje hodně soli. Dětem je lépe dávat mléčné zakysané výrobky a tvarohové výrobky s živými kulturami, které dodávají vápník, obnovují a chrání střevní mikroflóru.

Jaká příprava uzenin je nejvhodnější? Při hodnocení by u odborníků jednoznačně vyhrálo vaření v páře před vařením ve vodě. Vaření v páře umožní vyplavení tuku a solí tak, že se do výrobku nevrací, jako je tomu při vaření ve vodě. Je možné provést i jednoduchou kontrolu. Zkuste, jak chutná voda po té, co jste v ní uvařili párky nebo vuřty. Naprosto nevhodné je smažení, kdy naopak další tuky do uzenin přidáváme. Jak dlouho asi bude trvat, než se na obalech nezdravých uzenin objeví ze zákona varování Ministerstva zdravotnictví, obdobně jako na tabákových výrobcích? Jak dlouho to trvalo od nezpochybnitelného prokázání škodlivosti kouření ke zmiňovaným nápisům na krabičkách cigaret? Přitom je velkou otázkou, co škodí víc? Zda kouření nebo dlouhodobá konzumace průmyslově vyráběných potravin…. Váš názor je možné vyjádřit níže v záložce "Přidat komentář"

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zamyslet se nat tim, co jime !

(Hana Kratochvilova, 14. 10. 2011 0:02)

Zacatkem letosniho roku-2011-jsem reagovala na porad televize ARD, ktera vysilala porad o chovu ryby Pangacius v Mekongu. Smutne je, ze tak 70% lidi je s chuti a tim i s vyzivnou hodnotou teto ryby spokojeno. Libi se jim jiste i hezka fotka jezera atd. Psali mi, ze je to to chutna ryba, bez kosticek a bez zapachu po rybe. ANO, nezapacha, nema kosticky, nema v sobe NIC co by vas ohrozhilo na zdravi. Ma v sobe pouze ne zrovna cistou, ale drahou vodu z Mekongu. Ma to konzistenci vypraneho papiroveho kapesniku. Zarazilo me, ze i portaly ktere se zabyvaji Zdravou vyzivou deti a maminek, vehementne propaguji recepty tzv. zdrave vyzivy a provozovatelka jednoho z techto portalu mi zaslala opravdu neuveritelne 'osklivy' email.
Odpoved pi.Státní zemědělská a potravinářská inspekce Mgr. Petra Hoferková … nemáme žádná závažná zjištění týkající se této ryby.
My jme se před časem na pangasy soustředili při jedné mimořádné kontrolní akci, a to na obsah rezidu léčiv, různých chemických látek, těžkých kovů, atd., a překročení povolených limitů jsme nezjistili. Pokud jde o chuť a jiná hodnotová kritéria, samozřejmě záleží na zákazníkovi,čemu dá přednost... Státní veterinární správa ČR, Tiskový mluvčí SVS ČR Ing.Josef DUBEN
Clovek se musi naucit uplne zmenit pohled na stravovani a to uz zacina NAKUPEM! Neni to jednoduche se zorientovat co z tak velke nabidky je vlastne zdrave, kdyz stale jen cteme a vidime v TV co je silne zavadne a zdravi skodlive.
Muj lekar mi na moje 5lete bolesti kloubu nedal ani recept na tablety, ani injekci, ale rekl ZMENIT STRAVU. Po 14 dnech jsem mohla chodit, vysla jsem schody do 1. patra a zhubla. Mohu jen doporucit, denne vypit 2l vody z vodovodu,jako prvni sousto BILKOVINU-t.j. slunecnice+jablko-rano,prirodni kozi syr+zelenina, kruti maso+zelenina a SMAZIT na zeleninovem vyvaru.To je vse pro prvnich 14 dni a zedne SVACINKY - to jen zvysuje hladinu cukru v krvi a pak mate ten HROZNY HLAD. Pak zjistite co je kvalita zivota.
Kdyz dnes vidim zakusky, pizzy, salamy, pivko, knedlo-vepro-zelo, tak si reknu - to nemusim. Chutnalo to, ale jak se vam pak pritizilo!
Musime se naucit zorientovat se v reklame, kupovane vitaminy v tabletach vam jen ublizi.
Zivot prozity ve zdravi vam preje H. Kratochvilova-porodni asistentka-v duchodu.